۱۳۸۹ خرداد ۱۱, سه‌شنبه

شخصیتی که امروز از امام ترسیم می شود با واقعیت منطبق نیست



;شخصیتی که امروز از امام ترسیم می شود با واقعیت منطبق نیست;: "
یک مرجع تقلید با بیان این‌که اخیرا در خصوص حضرت امام (ره) و زحماتی که در دوره ایشان کشیده شده، گاهی کم لطفی می‌شود، گفت: امام (ره) شخصیتی استثنایی بود که تکرار او بسیار بعید به نظر می‌رسد. درست است که امام در میان مردم و همیشه با آنان همراه بود و مردم صحبت‌های ایشان را از رسانه‌ها می‌شنیدند اما بسیاری از جلوه‌های شخصیتی ایشان بر مردم پوشیده مانده است.

حضرت آیت الله العظمی موسوی اردبیلی در پایان درس خارج فقه خود، به مناسبت فرا رسیدن ایام سالگرد ارتحال حضرت امام خمینی (ره) با ذکر خاطره‌ای از امام (ره) گفت:یادم هست یکی از بزرگان که آقای بسیار محترمی بود و امام هم به ایشان خیلی احترام می‌کرد، اوایل انقلاب با لحنی تند و گزنده نامه‌ای خطاب به امام نوشت. برخی افراد به این فکر بودند که باید با ایشان برخورد شود ولی من مخالف بودم. نهایتا رفتم پیش امام و گفتم: نامه فلان آقا را شما دیده‌اید؟ گفتند: دیده‌ام. گفتم: نظرتان چیست؟ فرمود: منظورتان چیست؟ می‌خواهید با ایشان برخورد کنید؟ گفتم: من چنین عرضی نکردم، می‌خواستم ببینم نظر شما چیست؟ گفتند: مراقب باشید کوچکترین برخوردی با ایشان صورت نگیرد. بعد صحبت‌ها و مسایل دیگری بود که لازم بود با ایشان در میان بگذارم و در مورد آنها نظر ایشان را جویا شدم. بعد از اتمام جلسه که از خدمت ایشان خارج شده بودم دوباره مرا خواستند و فرمودند؛ مراقب باشید مبادا به آن آقا جسارتی شود. این از نادر مواردی بود که امام این طور روی مطلبی تاکید و اصرار می‌کردند.

وی با ذکر مطلبی دیگر از مرحوم امام (ره) عنوان کرد: روزی در خدمت ایشان در مورد برخی اشخاص صحبت شد. ایشان گفتند ”برخی از این‌ها تا آنجا که من می‌شناسم آدم‌های خوب و متدینی هستند“. یکی از آقایان گفت اینها شما را قبول ندارند. امام فرمود قبول نداشته باشند،‌ مگر من اصول دین هستم، من هم فردی هستم مانند افراد دیگر، ممکن است کسی مرا قبول کند کس دیگر هم قبول نکند. من در زمان حیات امام نیز این مطلب را در نماز جمعه گفتم.»

آیت الله موسوی اردبیلی خاطرنشان کرد: متاسفانه زمانه به گونه‌ای شده که جوان‌های ما که امام را درک نکرده‌اند تحت تاثیر تبلیغات سوء مغرضین و یا حتی برخی دوستان نادان قرار می‌گیرند و شخصیت امام به گونه‌ای برای آنان ترسیم می‌شود که با واقعیت منطبق نیست. اکنون برخی مطرح می‌کنند که چرا زمان امام فلان مساله پیش آمد یا فلان قضیه رخ داد، اینها نمی‌دانند که مسایلی را که در آن زمان پیش آمد کرده باید با در نظر گرفتن شرایط همان زمان بررسی کرد و نمی‌توان یک مساله تاریخی را بدون توجه به شرایط زمان و مکان آن مورد نقد قرار داد.

وی ادامه داد: مساله جنگ در زمان مرحوم امام مساله بسیار مهمی بود که تمام امور کشور از خرد و کلان تحت تاثیر آن بود. مسایل زیادی در زمان امام اتفاق افتاده که مردم جزئیات آن را نمی‌دانند و شاید به صلاح هم نباشد که فعلا بازگو شود، ولی اجحافی که اکنون نسبت به امام صورت می‌گیرد این است که تمام ابعاد وجودی ایشان به دید مردم گذاشته نمی‌شود و گروه‌های سیاسی برای پیشبرد اهداف خودشان هر یک آن جلوه‌ای را که خود تمایل دارند بزرگنمایی می‌کنند. اگر قرار بر بازگو کردن جریانات زمان امام باشد، باید تمامی آن جریانات بدون کم و کاست و بدون گزینش و تفسیر به رای، به مردم گفته شود.

این مرجع تقلید در پایان گفت: توصیه من به تمامی علاقمندان انقلاب و امام این است که در رفتار و عملکرد خود دقت نمایند و بدانند که اگر خدای نکرده به خاطر عملکرد آنان در ذهن جوانان شک و تردیدی نسبت به امام و اصالت این انقلاب که با خون شهیدان بسیاری آبیاری شده است، پیدا شود، ضایعه‌ای جبران‌ناپذیر خواهد بود و یقینا در پیشگاه حق تعالی مورد بازخواست قرار خواهند گرفت.
"