۱۳۸۹ آذر ۲۳, سه‌شنبه

جنگ نرم علیه سلامتی شهروندان، با بنزین‌های آلاینده و سرطان‌زا

بنزینی که با شعار خودکفایی تولید شد نفس های تهران را به شماره انداخته و مثل یک جنگ، جان صدها نفر از مردمش را گرفته است.
هوای تهران آلوده است، سازمان ها و مسوولان اظهار نظرهای مختلفی در مورد علت آلودگی می کنند و اکنون به گفته کارشناسان علت اصلی آن تولید بنزین های خودکفا شده است که بیش از توان ریه های تهرانی ها ذرات آلوده دارد.
با آنکه کارشناسان مختلف از وضعیت آلودگی هوای تهران اظهار نگرانی کرده و آن را ناشی از تولید و فروش بنزین های آلوده می دانند، هیئت دولت زیر بار این موضوع نرفته آن را توطئه دشمن می داند.

وزیر نفت شایعه آلودگی هوای تهران در اثر بنزین تولیدی در داخل را تکذیب و آن را حربه تحریم کنندگان در برابر رسیدن کشور به خودکفایی بنزین ارزیابی کرده بود.

اما واقعیت اینست که بنزین غیر استانداردی که دولت احمدی نژاد برای نمایش فعالیت و توان خود تولید کرده است، علاوه بر سرطان‌زا بودن، عامل اصلی آلودگی هوای تهران هم معرفی شده است و بنا بر آمار وزارت بهداشت در این مدت جان ۳۶۰۰ تهرانی را گرفته است.

اکنون در شرایطی که تهران همچنان در وضعیت هشدار و بحران به سر می برد، بنزین تولیدی پتروشیمی‌ها عامل تشدید آلودگی معرفی شده است. محصولی که بنا به اعلام وزارت نفت قرار است کشور را از وابستگی به خرید بنزین خارجی خودکفا سازد.

بنزین آلوده از کجا آمد؟

پس از تشدید محدودیت‌های بین‌المللی بر سر واردات بنزین، وزارت نفت در جهت تامین بنزین مورد نیاز کشور از اواسط تابستان امسال با اجرای طرح ضربتی تولید بنزین اقدام به تولید ۱۷ تا ۲۰ میلیون لیتر بنزین(معادل ۳۰ درصد نیاز داخلی) در ۶ مجتمع پتروشیمی کرد. اما همزمان با تولید و ورود این محصول به چرخه مصرف سوخت، این شائبه وجود داشت که این سوخت تازه وارد که از نظر سیاسی، برگ برنده ایران در مقابله با تحریم بنزین محسوب می‌شد، نسبت به بنزین پالایشگاه‌ها از کیفیت کمتر و قدرت آلایندگی بیشتری برخودار است.

بنزینی که در پتروشیمی‌ها تولید می‌شود دارای آروماتیک بالایی است که به اذعان کارشناسان اگر آروماتیک موجود در بنزین نهایتاً ۶ درصد باشد مشکلی ایجاد نخواهد کرد در حالی‌که بیش از این رقم می‌تواند ناراحتی‌های سطحی چون سردرد، سرگیجه، حالت تهوع و خستگی مستمر را ایجاد کند و در نهایت استنشاق مستمر آن می‌تواند نتیجه‌ای چون سرطان خون به همراه داشته باشد.

این در حالی است که کارشناسان این بخش عدد آروماتیک موجود در بنزین تولیدی پتروشیمی را ۱۴ درصد اعلام می‌کنند. البته می‌توان برای این ادعا دلیل مستند‌تری هم ارائه کرد و آن هم گذری بر آمار سازمان هواشناسی نسبت به میزان آلایندگی‌های موجود در هوای آلوده این روزهاست.

اما مدیرعامل پتروشیمی جم در پاسخ به خبر تشدید آلودگی هوای تهران ناشی از بنزین پتروشیمی‌ها گفته است: «ما تنها خوراک تولید بنزین را به پالایشگاه‌ها تحویل می‌دهیم و پتروشیمی‌ها مسوول تحویل بنزین به خودروها نیستند.»

در حالی که ریه های مردم تهران نزدیک به یک ماه است که در معرض آسیب جدی ناشی از مواد سرطان زا قرار دارد، احمدی نژاد همچنان به دنبال اجرای طرح های غیر کارشناسی خود برای حل این بحران است. همچنان که وقتی احمدی نژاد ادعای خودکفایی در تولید بنزین را مطرح کرد، بسیاری از کارشناسان، و به تبع آنها افکار عمومی، این ادعا را مورد تمسخر قرار دادند.

بالاخره دو نماینده مجلس فاش کردند که یکی از مهمترین عوامل آلودگی اخیر و کم‌سابقه هوای تهران، تولید و عرضه بنزین غیر استاندارد بوده است.

محسن نریمان، نماینده بابل با بیان اینکه آلودگی هوای تهران در یک روال غیر عادی افزایش یافته است گفت: تولید بنزین غیر استاندارد از یک طرف و از طرف دیگر بها ندادن به طرح هایی که برای توسعه مترو در نظر گرفته شده است موجب تشدید آلودگی هوا شده است.

نایب رئیس فراکسیون شهری با بیان اینکه دولت عدالت محور با شهروندانش عادلانه تر و منصفانه تر رفتار کند گفت:دولت بودجه ۲میلیارد دلاری مترو را که موجب توسعه حمل و نقل ریلی و کاهش آلودگی هوا می شود را به خاطر اهداف سیاسی پرداخت نمی کند.

در همین حال، اوایل مهر ماه امسال مدیرعامل شرکت ملی پتروشیمی در پاسخ به برخی اظهار نظرات مبنی براینکه بنزین تولید شده در پتروشیمی‌ها دارای مواد آلاینده بالا هستند، گفته بود: «این اطلاعات کذب است.»

راه حل های غیرکارشناسی و عجیب

در همین حین که عده ای در حال فاش کردن خبر فروش بنزین آلوده بهم ردم و عده ا یدیگر در حال انکار آن بودند دولت تصمیم گرفت با آبپاشی تهران این شهر را از خفگی نجات دهد.

بعد از اجرای این طرح بنا به هشدار کارشناسان سبب ایجاد “باران های اسیدی” می شد، هزینه ۴۰۰ میلیونیِ بازسازی و شستشوی برج آزادی را بر باد داد و طبق آخرین گزارش ها، دیواره برج آزادی در معرض تخریب شدید قرار گرفت.

از سویی یک تشکل محیط زیستی ایران، با انتقاد شدید از “مماشات ها و مصلحت‌اندیشی‌های سیاسی و اقتصادی مسئولین در موضوع آلودگی هوای تهران که مستقیماً تضییع حقوق شهروندی را به دنبال داشته و دارد”، از تنظیم پیش‌نویس کیفرخواست و شکایت علیه عاملان و بانیان آلودگی هوا در تهران و شهرهای بزرگ کشور خبر داد.

چند روز پیش هم رئیس اتحادیه سراسری کانونهای وکلای ایران با بیان اینکه در دادگستریها برای هرگونه شکایت باز است گفته بود: اگر مردم در مورد آلودگی هوای تهران شکایت کنند قطعا دستگاه قضائی موظف به پیگیری است.

و حالا با شدت یافتن آلودگی هوای تهران و هشدارهای مکرر کارشناسان، و با انکه دولت تاکنون جز تکذیب خبرهای مربوط به فروش بنزین آلوده و نهایتنا علام تعطیلی و پروژه های آب پاشی و نصب چند دستگاه تهویه هوا کاری نکرده است، مردم این شهر به کجا و کدام مرجع می توانند شکایت کنند؟

منبع: ندای سبز آزادی
"

۱ نظر:

حيدريم گفت...

پايتنده باشيد
براي آقا محمد نوريزاد دعا كنيد
كه خا او را از ما نگيرد