۱۳۸۹ آبان ۶, پنجشنبه

چرا احمدی نژاد اینچنین خلاف قانون اساسی عمل می‌کند؟

اعطای کمک نقدی ایران به افغانستان، روز گذشته در قالب سوال هفت نماینده اصلاح طلب از وزیر خارجه پیگیری شد و امروز نیز قدرت‌الله علیخانی در نطقش در این‌باره سوال کرد که با واکنش رئیس کمیسیون امنیت‌ملی و سیاست خارجی مواجه شد. علاء‌الدین بروجردی در واکنش به نطق قدرت‌الله علیخانی که یادآور شده بود مسئول دفتر کرزی رئیس‌جمهور افغانستان، دریافت کمک نقدی از ایران را تایید کرده است، ‌گفت: نباید از تریبون مجلس مطالبی که منطبق بر واقعیت نیست، مطرح شود.

علیخانی در نطق خود گفت: رئیس جمهور افغانستان رسماً اعلام کرد از ایران مبالغی توسط رئیس دفترش دریافت کرده است . طبق اصل هشتادم قانون اساسی هر گونه کمک به دولتها وکشورهای دیگر باید با تصویب مجلس باشد . ما مخالف کمک به مردم افغانستان نیستیم ، اما باید این کمک در قالب بودجه سنواتی و بصورت رسمی و علنی صورت گیرد و نه نقدی و غیر رسمی . به همین جهت سفیر ما ناچاراً تکذیب می کند و رئیس جمهور افغانستان آن را تائید می کند .

اما بروجردی در واکنش، در تذکری مدعی شد: کرزای در دفاع از رئیس دفترش و علیه آمریکا موضع‌گیری جدی کرد. آنچه از سوی رسانه‌های آمریکایی مطرح شده است نیز تنها در راستای برهم زدن روابط ایران و همسایه‌ها است و می‌دانیم که دروغ است. چون کرزای اعلام کرده در پاکی و صداقت رئیس دفترش تردیدی ندارد و مطاب منتشر شده توسط رسانه‌ها را تکذیب می‌کند. در گذشته نیز مجلس برای کمک به کشورهای همسایه از جمله افغانستان مبالغی را تصویب کرده است. این کمک‌ها همواره انجام می‌شد.

شهاب‌الدین صدر که ریاست جلسه علنی را برعهده داشت، نیز با تایید اظهارات وی درخواست کرد که مطالب مطروحه در صحن علنی در چارچوب آیین‌نامه باشد.

اما علیخانی پس از شنیدن این سخنان، با فریادهای متعدد و کوبیدن روی میز خود از صدر درخواست کرد که پاسخ اظهارات بروجردی را بدهد که بالاخره پس از نیم ساعت به وی فرصت داده شد. وی بروجردی را به مطالعه مجدد سخنان کرزای دعوت کرد و گفت: ما با پرداخت کمک به کشورهای همسایه مخالف نیستیم. اما این کمک‌ها باید از راهش ارائه شود و نه به شکل نامعلومی به مسئول دفتر رئیس جمهور افغانستان!

گفتنی است، روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز ابتدای هفته مدعی شده بود دفتر رییس جمهور افغانستان از ایران کمک نقدی دریافت کرده است، که این موضوع از سوی سفارت ایران در افغانستان تکذیب و از سوی حامد کرزای تایید شد.

علیخانی هم در این باره در نطق امروز خود در این باره گفت: طبق اصل هشتادم قانون اساسی هر گونه کمک به دولتها وکشورهای دیگر باید با تصویب مجلس باشد، کدامیک از نمایندگان مجلس از چنین پرداخت هایی اطلاع دارند ؟ چرا رئیس جمهور که باید سوگند قانون اساسی را پاس بدارد اینچنین خلاف قانون اساسی عمل می کند، کل بودجه عمرانی دولت در یکسال چقدر است که سفیر ما در سوریه اعلام کرده است که ایران پنج میلیارد دلار در حال سرمایه گذاری و هزینه کردن در سوریه هست.

متن کامل نطق علیخانی را به نقل از سایت فراکسیون اقلیت مجلس، در ادامه می‌خوانید:

بسم الله الرحمن الرحیم

ابتدا لازم می دانم از مقام معظم معظم رهبری بخاطر سفر به استان قم تشکر وقدردانی نمایم و از حضور گسترده و استقبال گرم و صمیمانه مردم استان از معظم له نهایت تشکر و قدردانی را داشته باشم .

همچنین لازم می دانم از دو وزیر کابینه سرکار خانم وحید دستجردی و آقای نیکزاد به خاطر فراهم کردن مقدمات راه اندازی بیمارستان مینودر قزوین تشکر نمایم .

یک جمله هم راجع به تربیت بدنی بگویم که متاسفانه بعد از سی سال از پیروزی انقلاب اسلامی شاهد ایستادن ورزشکار ایرانی در کنار ورزشکار رژیم غاصب صهیونیستی بودیم و پرچم کشورمان ایران به همراه پرچم رژیم صهیونیستی بالا برده شد و این با شعارهای دولت سازگاری ندارد و قطعاً مسئول حاضر در صحنه جرات شکستن قبح این کار را نداشت مگر با دستور ، و هر کسی و مقامی که این دستور را داده است باید عزل گردد. بعید نیست روزی که گفته شد ملت ایران دوست اسرائیل است این عمل در راستای همان حرکت باشد .

اما در این فرصت کوتاه به دو نکته مهم و ملی میخواهم اشاره کنم ؛

۱- مدتهاست که در بین مردم ، خصوصاً اقشارتحصیل کرده این بحث بطور جدی مطرح است که دولت منابع زیادی به برخی از کشورها کمک می کند . اینکه شرکتهای دولتی و یا خصوصی برای سرمایه گذاری و صادرات کالا و خدمات اقداماتی را انجام می دهند جای تشکر و حمایت دارد ولی سخن فراتر از این است و در برخی موارد نگران کننده است . در رسانه ها شنیدیم که رئیس جمهور افغانستان رسماً اعلام کرد از ایران مبالغی توسط رئیس دفترش دریافت کرده است . طبق اصل هشتادم قانون اساسی هر گونه کمک به دولتها وکشورهای دیگر باید با تصویب مجلس باشد . ما مخالف کمک به مردم افغانستان نیستیم ، اما باید این کمک در قالب بودجه سنواتی و بصورت رسمی و علنی صورت گیرد و نه نقدی و غیر رسمی . به همین جهت سفیر ما ناچاراً تکذیب می کند و رئیس جمهور افغانستان آن را تائید می کند . کدامیک از نمایندگان مجلس از چنین پرداخت هایی اطلاع دارند ؟ چرا رئیس جمهور که باید سوگند قانون اساسی را پاس بدارد اینچنین خلاف قانون اساسی عمل می کند ؟ یا در مواردی آنقدر اعداد و ارقام بزرگ و زیاد اعلام می شود که برای مردم نگران کننده است ، مثلاً سفیر جمهوری اسلامی در کشور سوریه اعلام کرده است که ما پنج میلیارد دلار در حال سرمایه گذاری و هزینه کردن در سوریه هستیم . واقعاً این اعداد درست است ؟ این حجم اعتبار از چه محل سرمایه گذاری می شود ؟ کل بودجه عمرانی دولت در یکسال چقدر می باشد ؟ این در حالی است که متاسفانه با گذشت بیش از ۷ ماه از سال هنوز دولت ردیف های ملی متفرقه را به دستگاه های اجرایی ابلاع نکرده است !! و این در حالی است که بودجه عمرانی هزینه شده در سال جاری تا کنون از این مبلغ بیشتر نیست . چرا جوانان کشور که جویای کار هستند باید از این نعمت سرمایه گذاری و ایجاد اشتغال بی نصیب بمانند ؟ این در حالی است که گزارش های نگران کننده ای از بیکاری دو رقمی در کشور به مجلس می رسد .

۲- طرح هدفمند کردن یارانه ها به عنوان مهم ترین طرحی که در دولت نهم وعده اجرایی آن داده شده است و تا کنون نیز تبلیغات وسیع و گسترده ای از سوی دولتیان در ارتباط با آن انجام شده است ، بطوریکه شخص آقای احمدی نژاد در اردیبهشت ماه ۱۳۸۸ یعنی چند هفته مانده به انتخابات ریاست جمهوری در سخنرانی مهم در جمع مردم اسلامشهر چنین گفتند : « با اجرای طرح هدفمند کردن یارانه ها به هر نفر بین ۵۰ تا ۷۰ هزار تومان در ماه پرداخت می کنیم ، اگر متوسط را ۶۰ هزار تومان در نظر بگیریم یک خانواده پنج نفره ماهیانه ۳۰۰ هزار تومان یارانه دریافت خواهد کرد » .

اکنون به زمان اجرای طرح نزدیک می شویم در رسانه ها گفته شد که در برخی از استانها به ازای هر نفر ۸۱ هزار تومان به حساب مردم واریز شده است . با اینکه طبق مصوبه مجلس امکان اجرای طرح از اوایل سال جاری وجود داشت ولی بنا به دلایلی که هیچ گاه دولت آنها را توضیح نداد تا کنون اجرای طرح عقب افتاده است . ولی نکته مهم اینجاست که در مصوبه مجلس شورای اسلامی درآمد دولت در سال نخست اجرای طرح یعنی سال ۱۳۸۹ حدود ۰۰۰/۲۰ میلیارد تومان پیش بینی شده بود از طرفی در همان قانون تصویب شده است که ۵۰ درصد درآمد حاصل از طرح بین مردم توزیع شود و پنجاه درصد دیگر به بخشهای اقتصادی و بودجه دولت اختصاص یابد . متاسفانه طرحی که به عنوان مهمترین طرح اقتصادی دولت لقب گرفته است از حداقل اطلاع رسانی بی بهره است و به همین دلیل آثار منفی که از عدم اطلاع رسانی بوجود آمده بسیار زیاد می باشد . زیرا در چنین فضای مبهم و تاریک زمینه هر گونه شایعه ای وجود دارد . اینکه دولت در برخی از استانها مبلغ ۸۱ هزار تومان واریز نموده است مابقی استانها تا چه زمانی واریز می شود و از آن مهمتر این مبلغ برای چه مدت است ؟ یک ماه است ؟ چهار ماه است ؟ تا پایان سال است ؟ نمی دانم .

از سخن رئیس جمهور در سال ۱۳۸۸ که معتقد بودند حدود ۶۰ هزار تومان به هر نفر در ماه پرداخت می شود میتوان استنباط نمود که این مبلغ برای یک ماه است در این صورت منبع در آمد آن از کجاست ؟

نمایندگان محترم مردم بزرگ ایران

طرح هدفمندی یارانه ها طرحی مهم و مورد قبول بوده است ، اشکالات عمدتاً به نحوه اجرا بر می گردد ، دولت تا کنون یک روی این سکه را مرتب تبلیغ می کند و آن پرداخت مستقیم پول به مردم است ، روی دیگر سکه که اصل ماجراست تا کنون در سخن هیچکدام از مسئولین اشاره ای به آن نشده است روی دیگر سکه این است : که قیمت نفت ، گاز بنزین ، گازوئیل ، آب ، برق ، نان ، دارو و … که فعلاً با یارانه عرضه می شوند به چه میزان افزایش خواهد یافت ؟ اگر همین ۸۱ هزار تومان را ملاک قرار دهیم و بر ۶۱ میلیون نفر که قرار است این یارانه ها را دریافت کنند حدود ۵۰۰۰ میلیارد تومان خواهد شد با توجه به اینکه این مبلغ ۵۰ درصد درآمد است پس کل درآمد که حدود ۰۰۰/۱۰ هزار میلیارد تومان می شود .

اگر این رقم برای یکماه باشد قیمت ها باید بطور وحشتناک افزایش یابد تا این میزان درآمد حاصل شود . اگر برای چهار ماه باشد با هم بیش از مصوبه مجلس خواهد بود .

روز دوشنبه کارشناسی در برنامه رادیو صحبت می کرد که فعلاً قیمت آرد کیلویی ۵/۷ تومان است ولی با اجرای طرح ۳۰۰ تومان می شود . از این حرف ها این روزها در کوچه ، شهر و روستا زیاد شنیده می شود .

به نظر اکثر صاحب نظران این طرح برای موفقیت نیازمند عزم ملی برنامه ریزی دقیق و مدیریت قوی است و شما بهتر می دانید در حال حاضر چقدر این شرایط فراهم است .

دولت مسئول همه چیز این طرح است اگر موفق بود کار دولت است اگر هم ناموفق بود کار دولت است . اینکه هنوز عملاً اجرا شروع نشده دولت با فرافکنی ، گروهی را متهم می کند که می خواهند دولت ناموفق شود و کارشکنی می کنند به نظر من حرف بی معنی است ، امروز همه قوای کشور با اختیارات کامل در اختیار دولتیهاست . اینکه کارشناسی در یک روزنامه ای با تیتراژ محدود نقدی به طرح مطرح می کند را هم تحمل ندارید و به حساب کارشکنی بگذارید بیانگر قدرت و توانایی مدیریت شماست .

انتظار ما از دولت این است که مردم را از نگرانی درآورد ، امروز ما به هر جا سفر می کنیم مردم از این طرح و آثار آن در زندگی خودشان می پرسند ، ما نه قادر هستیم دروغ بگوییم و نه اطلاع دقیقی داریم که آنها را در جریان بگذاریم . لذا اطلاع رسانی شفاف و دقیق از نیازهای اساسی جامعه است برای اجرای طرح هدفمند کردن یارانه ها .

"

۱ نظر:

ناشناس گفت...

سلام
سنگینی آب را باید از غواصانی که به اعماق سفر کردند پرسید نه موج سوارانی که بازیچه موج های سطحی هستند!
به امید آزادی
اگر دوست داشتید لینک ما را اصلاح کنید.