۱۳۸۹ شهریور ۳, چهارشنبه

افروغ : این جریان نوظهور دیر یا زود کار دست نظام می دهد

خوشتر آن باشد که سر دلبران     گفته آید در حدیث دیگران
دکتر افروغ از زمان انصرافش از کاندیداتوری مجلس هشتم بیشتر شناخته شد. وبا خارج شدن از مجلس توانست چاه خانه اش را پر کرده و بهتر اوضاع را نقد وتحلیل کند.ایشان جزء جناح اصولگرایانی بودند که احمدینژاد رو مطرح کرده و بالا آوردندوحال متوجه شده اند که چه ماری درآستین پرورش داده اند.بعد از کودتا تحلیلهای خوبی داشتند که با هجوم افراطیهای دولتیها مجبور به سکوت شدند.
------------------------------------------------------------------------------


دکتر عماد افروغ استاد دانشگاه در خصوص اظهارات یکی از مشاوران احمدی نژاد مبنی‌بر اینکه رأی به احمدی‌نژاد رأی به اصول‌گرایی نبوده، گفت: زمانی که یکی از مشاوران اصلی رئیس‌جمهور این مطلب را عنوان می‌کند اگر گفته شود رئیس‌جمهور اصول‌گرا نیست سخن ناصوابی محسوب نمی‌شود‌.
به گزارش شفاف وی درباره یک جریان حامی و نزدیک به احمدی‌نژاد که بر ایجاد فاصله با اصول‌گرایان اصرار می‌کنند، تصریح کرد: این جریان نه اصول‌گراست و نه اصلاح‌طلب، بلکه یک جریان نوظهور است که متناسب با فهم خود از هر فرصتی برای حفظ قدرت و یا دست‌یابی بیشتر به آن استفاده می‌کند.
این استاد دانشگاه با بیان اینکه برخورد جناح‌ها در گذشته با یکدیگر صحیح نبوده است خاطرنشان کرد: در دوره حاکمیت چپ‌ها و راست‌ها ما شاهد مواجهه کودکانه و غیرحکیمانه این گروه‌ها نسبت به یکدیگر و نوعی مدیریت واگنی و حذفی بودیم. به گونه‌ای که می‌توان اینگونه داوری کرد که الگوی رفتاری و مدیریتی این دو جریان قطع نظر از جهت‌گیری‌های متفاوت آنها یکسان بوده است.
افروغ ادامه داد: همین نکته باعث شده است که جریان نوظهور بتواند با سهولت بیشتری ضمن بزرگ‌نمایی اختلافات این دو جریان شناخته شده از این اختلافات کمال بهره را ببرد و آموز‌ه‌های دینی و اخلاقی را پشت سر گذاشته، تلاش کند یک نگاه غیر اسلامی را در جامعه حاکم کند.
وی با بیان اینکه جریان نوظهور از هر موقعیتی استفاده ابزاری می‌کند، تأکید کرد: این جریان نه اصولگ‌رای ملتزم به انقلاب اسلامی و نه اصلاح‌طلب ملتزم به انقلاب اسلامی است و همانگونه که اشاره شد این جریان متناسب با فهم و منافع و مصالح خود به هر موقعیت و شرایطی به مثابه یک فرصت می‌نگرد و می‌کوشد تا به نگاه ابزاری به شرایط و حتی اقشار و گروه‌های اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی، هنری و سیاسی به اهداف سیاسی و غیرسیاسی خود ولو در قالب و در لعاب شعارهای انقلاب اسلامی جامه عمل بپوشاند.
این استاد دانشگاه در ادامه گفت: بر این اساس در عمل شاهد این هستیم که این جریان برخی اوقات اصول‌گرا و برخی اوقات اصلاح‌طلب می‌شود. برخی اوقات شعارهایی می‌دهد و مطالبی منتشر می‌کند که اگر در گذشته و در دوران غلبه به اصطلاح اصلاح‌طلبان مطرح می‌شد‌، واکنش جدی را از سوی به اصطلاح اصول‌گرایان شاهد بودیم.
افروغ تصریح کرد: طرح مطالبی از قبیل “مکتب ایرانی” بدون شناخت دقیقی از هویت ایرانی و مولفه‌های متشکله آن مثالی کوچک از این حکایت است.
وی خاطرنشان کرد: این جریان نوظهور دیر یا زود کار دست نظام می‌دهد و ارزش‌ها و فلسفه سیاسی مبتنی‌بر مردم‌سالاری دینی را با چالش روبه‌رو می‌کند.
این استاد جامعه‌شناسی در ادامه اظهار داشت: تقریباً اکثر و یا تمام کسانی که مواجهه مستقیم با این جریان نوظهور داشتند یا متوجه استفاده ابزاری این گروه از خود شدند و یا به‌زودی متوجه خواهند شد. تقریباً اکثر قابل توجه این افراد یک تاریخ مصرف داشته اند و متناسب با موقعیت اجتماعی خود مورد بهره برداری قرار گرفته‌اند.
افروغ با بیان اینکه نگاه ابزاری در نظام دینی به هیچ وجه قابل قبول نیست خاطرنشان کرد: نگاه ابزاری فوق بیانگر یک نگاه غیر الهی و غیر انسانی بوده و از هیچ مشروعیتی و مطلوبیتی برخوردار نیست. ما مجاز نیستیم ولو به نام حکومت دینی نگاهی ابزاری به انسان داشته باشیم و جایگاه و منزلت و کرامت انسانی را قربانی سیاست‌های متنوع خود حتی به نام بسط ارزش‌های سیاسی اسلام کنیم.
وی تأکید کرد: اسلام به ما این اجازه را نداده است که با برخورد محقرانه با انسان، تحقق بخش سایر ارزش‌ها در جامعه باشیم. امام علی (ع) می‌فرمایند: من به قیمت تباهی خودم (ظلم به شما) شما را اصلاح نخواهم کرد. جمهوری اسلامی نیز سیاستی اخلاقی را دنبال می‌کند و سیاست اخلاقی بدین معناست که ما از هر وسیله‌ای نمی‌توانیم برای بسط و تحقق ارزش‌ها استفاده کنیم.
این استاد دانشگاه با تأکید بر اینکه انسان‌ها نیز نباید اجازه دهند حکمرانانشان ولو به نام حکومت اسلامی آنها را مورد سوء استفاده ابزاری قرار دهند گفت: قرآن کریم می‌فرماید: فرعون قوم خودش را خوار کرد و آنها نیز از او اطاعت کردند ، چون قومی فاسق بودند . بنابراین نه حکمرانان ما اجازه دارند که نگاهی فاسقانه و غیر کریمانه به انسان داشته باشند و نه انسان‌ها مجازند که اجازه برخورد فاسقانه را به حکمرانان خود بدهند.
افروغ ادامه داد: به هر حال اینها همه هشدارهایی است که همواره باید متوجه آن بود و ممکن است خواسته یا ناخواسته حکمرانان یا شهروندان در آن گرفتار شوند.
وی در واکنش به برخی اظهارات مبنی‌بر وجود اختلاف ماهوی احمدی‌نژاد و مشایی گفت: نسبت فرد مذکور با رئیس‌جمهور نسبت عرضی نیست بلکه نسبت ذاتی است و اصلاً نباید فکر کنیم که فرد مذکور نسبت ثانوی و فرعی با رئیس‌جمهور دارد.
این استاد دانشگاه گفت: رابطه فرد مذکور با رئیس‌جمهور یک رابطه این همانی است و این دو با هم تعریف می‌شوند و به تعبیر دیگر این دو فرد یک روح در دو جسم و دو روی یک سکه هستند.
افروغ با بیان اینکه تصور برخی مبنی‌بر وجود شکاف میان احمدی‌نژاد و مشایی اشتباه است، یادآور شد: به لحاظ سیاسی و شیوه اداره کشور و نوع برخورد با ارزش ها و نحوه مواجهه با فرصت‌ها می‌توان گفت که این دو فرد از یک سیاست و یک نوع رفتار نشأت می‌گیرند.
"

۳ نظر:

علی بسیجی سابق گفت...

بنام خدا وسلام ، باعث افتخاره که منو جزء پیوندهای خودتون گذاشتین،مطالبتون رو خوندم وبابتش ازتون ممنونم. اگاهی دهنده است. تمامتلاشم رو میکنم از رفیق بد دوری کنم با کمک شما دوستان باب. "علی"

ناشناس گفت...

تو یه جلبک سبز بیشتر نیستی

Unknown گفت...

به ناشناس: سلام علیکم.